Sunday 20 January 2013

Full time student, Part time teacher


Ustaz kat skola agama sy ckp,
" Study Hard, Work Hard but Dont Be Jahat"
hahaha..

Itu kenangan 10 tahun yang lalu, tp sy still ingat smpai sekarang..ustaz tu pn sy xpnah dgr cerita pasal dy dah, moga ustaz sihat2 selalu..( tp ustaz tu rock taw..xleh lpe )..weee~

But then, apa yg ustaz rock tu ckp ada betulnya..belajar dan bekerja pada waktu yg sama..itulah pilihan & keputusan yg agak berat utk di ambil pd wktu ini..

Yes! I am a full time student at one IPTA at Kuala Lumpur..  ( can you guess what is it? jeng jeng jeng ) but meanwhile, I am also a part time teacher at Putrajaya..tak penat ke? penaattt....ada pula masa? aaddddaaaaa...tak ganggu pelajaran ke?...yg ni tak tahu nak jawab..bkn sebab mengganggu..atau tak semstinya tidak mengganggu, but disitulah ujian sebenarnya BERMULA....

Sometimes ;

- Saya tidak dapat tidur berjam-jam macam remaja lain.. ( sbb sy sukee tdo..hehe )

- Saya tidak dapat melayan facebook & yg sama waktu dengannya..

- Saya tidak dapat berenjoy sakan sebab masih ada kelas yang perlu dikejar..

- Masa terbatas..

- Saya juga manusia, kdg2, sakit memberhentikan kesibukan sy.. 

- Saya cemburukan pelajar lain, yang boleh fokus 100% kpd study mereka

However ;

- Saya menjadi pelajar yang sangat fokus di dalam kelas, sebab saya tahu, saya terpaksa fokus pada waktu itu, dan tiada ruang untuk ketinggalan..sebab saya mempunyai waktu yg limited utk belajar semula..masa yg ade hanyalah utk revision & exercises

- Saya ada simpanan sendiri..haha, ( mama still bg duet belanja..)

- Saya suka dengan apa yang sedang saya lakukan..enjoy dengan pekerjaan saya! puas dengan hasilnya..( suka tengok students sy faham apa yg sy ajari mereka )

- Saya refresh semula pelajaran yg telah sy tinggalkan dgn cara mengulangkaji sbelum mengajar students.

- Saya ada sesuatu yang mahasiswa lain mungkin tiada..

- Nanti bila sudah graduate, siapa tahu saya pula akan membuka cawangan pusat tusyen yang baru..hehe

Nah..dan di situlah letaknya kekuatan, jangan mundur sebelum melangkah, kunci itu di tanganku sendiri kerana masa depanku adalah milikku, manusia berjaya punya impian, manusia gagal sekadar berangan, layan sekejap lagu Najwa Latif , Ada Mu...
( paling penting ialah percaya, percaya dengan kebergantungan kepada Allah..percaya dengan kemampuan diri..percaya bahawa Allah sentiada ada bagi memudahkan urusan hamba2nya..percaya bahawa Allah telah menetapkan yang terbaik untuk hambanya..percaya bahawa setiap yang berlaku akan diiringi dengan sinar yang bakal menerangi masa depanku..)

Merenung ke luar jendela
Melihat kebesarannya
Mensyukuri segala nikmat
Yang dikurniakan di dunia

Kau berikan ku kekuatan

Untuk berpegang pada jalan
Walau penuh dengan cabaran
Ku tahu ku adaMu Tuhan

Kerna kau yang satu

Yang setia bersamaku
Tika aku jatuh
Kubangkit kernaMu

Ku tahu ku adaMu

Disisiku selalu
Bantulah hambaMu
Mencari keredhaanMu

Source: http://www.lagubestbest.com/2012/07/adamu-najwa-latif-lirik-video-klip.html#ixzz2IWrKduwG

No comments:

Post a Comment