Tuesday, 8 October 2013

Kursus Kahwin Best!


بسم الله الرحمن الرحيم


( ustaz kursus kahwin ni cakap, matlamat kahwin bedasarkan ayat ni ada 3.. pertama, memberi ketenangan..kedua, berkasih sayang...dan ketiga, saling berlaku ihsan antara satu sama lain.. )

alhamdulillah.. akhirnya setelah asyik bertangguh dengan urusan dunia yang tak pernah selesai, sempat juga menjengah dan mencuri sedikit ruang masa di antara 24 jam sehari untuk menghadiri kursus kahwin.. 

Haha.. start dah nak cerita pasal kahwin2 ni.. ( Ya Allah, jauhkan la daripadaku sikap riak ketika bercerita, dikhuatiri niat yg suci akan dikaburi dengan akhlak yang keruh ^^ )  ni cuma nak kongsi information nd experience mcm tuh.. mana la tahu if my entry akan mudahkn urusan bakal-bakal pengantin di luar sana tu.. eceh! baik, sesiapa yg mencari KURSUS KAHWIN area Putrajaya dan Kuala Lumpur, anda2 ni digalakkan utk try jenguk ni..


okeyh, kursus kahwin ni akan diadakan pada setiap minggu, jadi for those yg last minit baru nak pergi kursus kahwin ni, dont worry kay.. plus, katakan lah u guys g kursus hari sabtu dan ahad, u guys akan dapat sijil pada hari RABU, mudah dan cepat kan!

saya pergi yg Putrajaya punya, Presint 9.. dekat dengan Food Court Presint 9, Klinik Kesihatan Putrajaya dan Kompleks Kejiranan Presint 9.. atas Restoran Darussalam..

bayaran pula RM80 ( standart price la ni kan.. ).. u guys akan dapat buku "Gerbang Perkahwinan", pen, kertas A4, malah.. makanan pada hari Ahad ( breakfast dan lunch ) pun disediakan.. hari tu, breakfast makan Nasi Goreng nd sambal telur, then lunch pulak, nasi putih, lauk gulai sayur dan ayam masak merah.. if u guys tak gemar dengan lauk2 gini.. jgn risau, bawah dewan kursus ni penuh dengan restoran.. malah, food court cuma beberapa tapak je dari tempat ni ^0^

dann..yg paling best tu, penceramah dia! semuanya sgt best dan kelakar.. ala2 otai mcm tu.. memang tak kering gusi dibuatnya.. dan ingat, kursus kahwin kan cuma sekali seumur hidup, jadi niat kena betul.. niatkan supaya saat kita jejakkan kaki ke sana, kita nak kutip semua ilmu yg diberikan oleh penceramah kpd kita.. ilmu dia bukan setakat ilmu agama! tapi ilmu dan pengalaman rumah tangga penceramah sendiri.. 

hah, tapi, meh nak story awal2, dewan dia ni agak kecil untuk 100 orang peserta.. jadi tempat duduk sgt limited dan packed! mula2 rasa geram sgt..tp tu la.. Allah buka pintu hati ni utk redha dan ikhlas.. dah la sy suka duduk depan, hari pertama xdpt duduk depan, lepas tu, Ahad pulak datang lamabat 5 minit.. tapi rezeki kan.. dapat duduk depan.. sebab peserta2 kursus ni memang suka duduk belakang2.. jd yg kosong depan je.. jadi u guys yg suka duduk belakang tu..kena dtg awal taw..hehehe 

Monday, 30 September 2013

Review on "BENCINTA'


Short entry on "BENCINTA"



Classification: P13
Genre: Romance
General Release Date: 26 Sep 2013
Running Time: 1 Hour 54 Minutes
Distributor: Metrowealth
Cast: Farid KamilNora DanishFezrul KhanZalif Sidek, Uqasha Senrose, Qi Razali
Director: Eyra Rahman


Okeyh, a lil bit bout the film. At first, I am wondering what is this story all about.. and here's the story...

Fatiya ( lakonan Nora Danish ) merupakan waiteress/pasta's cook di sebuah restaurant. She's got 2 bestfriend which is Uqasha and Zalif. Suddenly, one day, ade seorang customer ( lakonan Fezrul Khan ) complainted about the pasta's taste, tak cukup garam la nd bla3.. and  here's came one gentleman, which is Farid Kamil ( konon nya Farid ni penyelamat kpd Fatiyah la ). Farid kata, " Encik, jangan buat hal. Saya boleh bayarkan.".. So, macam ni la episod cinta mereka bermula. There's some sweet scene yg mana Farid Kamil bunyikan hon kereta sampailah Fatiyah sudi untuk naik kereta dengan dia and scene bila Fatiyah disahkan mengandung! At first, tiada masalah antara mereka ( sampaikan sy duk berpikir apalah klimaks kepada cerita ni.. yela, jalan cerita agak slow..hehe ) .They'r so happy, sampailah 5 tahun kemudian. Barulah cerita ni bermula, bila.. Fatiyah mula perasan perubahan yang berlaku kpd suaminya. Balik lewat, kadang2 tak balik langsung, selalu keluar malam, kurang beri perhatian pada keluarga dll. Fatiyah mula rasa tak sedap hati. Unluckily, Fatiyah terangkat fon suami dia where at that time, yg call tu ialah Rose, perempuan simpanan Farid Kamil dalam cerita ni.( macam cerita Melayu yang biasa..ala2 dilema wanita gitu..huhu )  Then, mulalah Fatiyah luahkan semunya pada Farid, nd time ni la Farid lempang Fatiyah. Sejak peristiwa ni, Fatiyah selalu kena lempang, sepak, terajang. Sampailah akhirnya Fatiyah amik keputusan untuk lari dari rumah dengan bantuan kawan2 dia ( time ni memang berdebar, lagi2 bila Farid Kamil berjaya sedar Fatiyah nak lari, habislah Fatiyah kena sepak terajang semua..pergh..).

Rupanya, tak senang untuk Fatiyah lari daripada kecaman Farid, Check in hotel, Farid dapat kesan.Adegan kejar mengejar lagi. Nd at last, Fatiyah decided utk lari ke Langkawi ( where her bestfriend, Shah - lakonan Qi Razali ) stayed there. Fatiyah pun ceritalah semuanya pada Shah.Babak2 dengan Shah banyak melibatkan ayat2 romantis.. almaklumlah, Shah ni sebenarnya menjauhkan diri daripada Fatiyah sebab dia dah lama menaruh hati pada Fatiyah, sebab tu on wedding day Fatiyah, dia tak datang. All the way at Langkawi, Shah la yg menceriakan Fatiyah dan Tiara ( Tiara, anak Fatiyah dan Farid, dah 5 tahun ). Ada satu adegan lawak tu, bila Fatiyah pesan kat anak dia, Tiara, " Kalau ada orang tanya nama Tiara, jangan sebut nama sebenar ye sayang.".. That's why bila Shah tanya nama Tiara, " Ni nama apa ni?".. jawapan Tiara was so short and humour " Nora Danish! " hahaha...

Okeyh2.. ( jangan melalut -_- ).Then, at last, Farid kamil and his friend ( kawan Farid Kamil ni rupannya customer yang buat hal kat restoran tu- Fezrul Khan ) dapat juga menjejaki Fatiyah kat Langkawi. Adegan kejar mengejar pun bermula.Akhirnya, Fatiyah sedar, dia harus berdepan dengan realiti, harus berdepan dengan suami dia untuk selesaikan semua perkara. Dia tidak sanggup untuk terus manjadi pelarian, plus, dia masih isteri orang yang sah. Tak disangka-sangka..rupanya Fatiyah decided untuk belajar martial arts dengan seorang buta ni. Dia nak jadi kuat, sebagai langkah melindungi diri. So, akhirnya, dia pun tunggu Farid kat rumah. Balik je suami dia dari tempat kerja, dia dah sambut kat ruang tamu. As usual, suami dia nak pukul Fatiyah, tapi Fatiyah mengelak...... at the end, lepas scene suami isteri ni bergaduh, tumbuk sana..tumbuk sini..Fatiyah sepak suami dia sekuat hati..Farid langgar cermin dan jatuh terlentang.Time ni, Fatiyah pegang tangan suami dia, minta maaf, minta halalkan makan dan minum..dan time ni la Farid ceraikan Fatiyah. Yeah! It's a happy ending! Last2, Fatiyah berkahwin dengan Shah, pregnant again, stayed at Langkawi nd life happily as one family.

Hmmm.. plot dia macam cerita melayu biasa.. yang selalu ada dalam drama2.. but, bila Fatiyah sanggup belajar martial art dan hadapi, berdepan dengan suami dia yang kejam tu, itu wajar dipuji. At least, wanita dlm cerita ni tak terus diperlihatkan dengan martabat yang rendah. Sekurang-kurangnya, dia kuat, bangkit semula selepas semua penderitaan yang dihadapinya.

( ***** )